DAGMATTE, HUNDKOMPISAR, PROMENADER, LEK OCH AKTIVITETER.
Välkommen!

fredag 20 augusti 2010

Vecka 33 - Fonzis första vecka efter semestern.

Måndag. Zack & Fonzi. Oj oj, glädjen var obeskrivlig denna morgon. Precis som jag anade och hoppades så blev Zack överlycklig när bästa kompisen Fonzi kom tillbaka efter sommarledigheten. Så mycket lek blev det dock inte. Efter bara 5 min intog Fonzi sin plats under bordet (tillsammans med favorittygbollen) och där ligger han nu och snusar.
Nu är vi tillbaka efter f.m.-promenaden. Tanken var rastgården, men efter att ha suttit och väntat på vår tur i en halvtimme (underförstått är att man antingen lämnar plats efter 10 min om ngn väntar eller berättar hur länge man tänker stanna) så gick vi. Tjejen i rastgården med sin hund väntade tydligen på två andra med hund. Vi satt 10 m ifrån, kunde hon inte sagt nått?! Det var första gången jag varit med om ngt sånt.

Tisdag. Jack fick ett lekryck. Jajamensan. Det händer inte varje dag, I rastgården idag fick Jack ett lekryck. Jag kan inte kalla det annat. Han hittade en pinne han ville ha men inte riktigt visste var han skulle göra av. Så den blev föremål för beundran av alla i ca 10 min, i en vild lek. Hur kul som helst. Länge sen jag skrattade så mycket.
För varje ny hund som kommer tillbaka efter sin semester så får jag backa lite i promenadlydnadsträningen (det ordet hörni, jäklar vad långt). Men det gäller bara att ha tålamod och att vara konsekvent. Och som tur var är jag expert på att vara konsekvent och andningsövningar från morgonyogan hjälper mig att behålla tålamodet hela dagen.

Onsdag. Populära Jack. Gårdagens lekryck från Jacks sida har plötsligt gjort honom mycket intressantare tycker Fonzi. Men Jack fortsätter att nonchalera Fonzis inviter. Om de vore människor skulle han himla med ögonen och säga något i stil med "Men kom igen grabben, här släpper man loss EN gång och du tror att jag är din nya lekfarbror! Skulle inte tro det va..."

Torsdag. Regnet det öser ner. Ja idag blev det vinterrutiner. Tre promenader på en dag istället för två eftersom att det verkligen öste ner. Första promenaden gick vi redan vid åtta och alla hundar gick ut, gjorde det de skulle och ville sen ta varenda genväg hem de kunde hitta. Tredje promenaden på eftermiddagen kunde vi gå lite längre och njuta lite mer, då hade solen valt att titta fram.

Fredag. Dagiskön. Jag har fått en anmälan om dagisplats. En hund som nu är 11 veckor och vill börja när han är 6 månader, d v s i slutet av november. Han ska kastreras så fort som möjligt och hamnar alltså först i kön av kastrerade hanhundar som vill börja. Jag har räknat ut att Fonzi och Borka är närmare 20 månader när han börjar (har jag fel?) och eftersom att vi går över till vinterrutiner så fort temperaturen sjunker under noll så är det en bra tid att ta emot en ny unghund som inte får gå så långa svängar. Lagom till snön smält är Fonzi & Borka närmare två år (optimistMilla) och den här nya hunden kan springa av sig sin första trotsålder i snöfria skogar.
Men långt innan dess hoppas vi ju att Shanti har börjat, den 5 åriga tiken som var intresserad av plats från slutet av september.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar