DAGMATTE, HUNDKOMPISAR, PROMENADER, LEK OCH AKTIVITETER.
Välkommen!

fredag 2 oktober 2009

Slutord - v 40.

Det har varit en ansträngande vecka för alla.
I tisdags hade vi ett oväntat hundmöte i början av dagen som tog kraft och på e.m. träffade vi Jacko & Emeli för första gången. I onsdags tog vi det lugnt. Men igår hade vi Zion här mellan 9 & 14. Utöver det tog vi med Jacko och Emeli på promenad på förmiddagen. Zack och Fonzi var aktiva 5-6 timmar mot normala 3-4, så ni förstår att de var trötta.
Idag hade varken Fonzi eller Zack fokus kvar till någonting, vilket märktes på förmiddagspromenaden. Men vi har iaf lyckats hålla våra rutiner och hundarna har vilat mycket hela dagen. Så förhoppningsvis är de inte alltför slöa i helgen.

Vi har ju som sagt frångått våra rutiner en aning flera dagar denna vecka, även om dagarna i det stora hela har sett ut som de ska med promenader och inomhusvistelse. Och med en hund i trotsåldern och en hund som försöker ta mer ansvar än han behöver så kände jag idag att jag behöver tänka igenom hur dagarna egentliga ska se ut och hur jag vill att vår samvaro ska vara.
Man behöver "reboota" ibland som min pojkvän skulle säga.

Så på vilan idag så skrev jag ner hur dagarna ska se ut. Och eftersom att jag snarare tror på en flock som liknar en familj med uppgiftsfördelning och ansvarstagande i olika led än rangordning och hierarki så skrev jag även upp en sådan lista. Jag klargjorde vad mina uppgifter och mitt ansvar gentemot hundarna faktiskt är och vilka uppgifter jag vill låta hundarna ha. Kanske ännu viktigare så tog jag även med vad jag vill att de inte ska ta ansvar för och göra. Och hur de kan göra med det lilla ansvar de har. Jag har t.ex. tillåtit Zack att mjukt uppfostra Fonzi, men jag behövde t.ex. skriva upp (för min egen skull) vad det egentligen innebär. Så nu vet jag det.

Det känns så himla skönt när man spenderat några minuter och tänkt igenom saker och ting.

Jag är en kvinna med enormt stort tålamod, men någon gräns måste man ju sätta även för det.

Trevlig helg,

Camilla kl. 15.30 med Fonzi sovandes under bordet och Zack vilandes i soffan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar