DAGMATTE, HUNDKOMPISAR, PROMENADER, LEK OCH AKTIVITETER.
Välkommen!

fredag 16 oktober 2009

Vecka 42 - Hösten är här.

Veckans dagar i korthet...

I måndags hade vi en sån tur med vädret, vi missade regnet både på förmiddagen och eftermiddagen. Underlaget hade vi desto mindre tur med. Våra vanliga promenadvägar var helt och hållet leriga, men vi lyckades gå runt det mesta och hade det bra ändå.

I tisdags missade vi inte regnet, vi hamnade mitt i det. Och så fick vi uppleva en stunds snöfall, följt av hagel. Tur att hundarna hade kappor på sig. För Fonzis del blev det ändå en dusch när vi väl kommit in i stugvärmen.
En hjärtevärmande stund fick vi på promenaden iaf, vi mötte Emili, Jacko, deras nya kamrat Peppe (Pekingese, hanhund) och hundarna hälsade glatt. Zack tyckte att pekingesen var oerhört facscinernade, och hur leker man egentligen med en sån?
Fonzi brydde sig måttligt efter första hälsandet, han satte sig ned och bara väntade på att få gå vidare.

Zack gick tidigt, och vilken tur att husse ringde i god tid och sa det!
Ibland, och så blev det idag, blir eftermiddagspromenaden lite senarelagd. Detta beror aldrig på något annat än att jag helt enkelt låter hundarna sova klart. I största möjliga mån försöker jag att inte väcka den hund som sover på dagen, så vi gick ut nästan 1½ timme senare än vi som tidigast brukar gå ut.
Därför är det viktigt om en hund hämtas tidigare än sin ordinarie tid, att hämtaren ringer och berättar detta minst en halvtimme innan beräknad hämtning.
Det händer kanske 1 ggn/v att vi går ut senare, men det kan bli just den dagen ni fick gå tidigare. Och med tanke på hur glada hundar blir när de hämtas, så är det bra att inte husse/matte står på uppfarten till huset när jag kommer med hela gänget. Tänk er det i vinterhalkan!

I onsdags råkade vi på en kvinna som bor i ett av de låga radhusen i ett närliggande bostadsområde. Tyvärr utbyttes mindre trevliga meningar p.g.a. missförstånd. Eller rättare sagt p.g.a. att mötande person troligtvis förberett sig och hunnit bli riktigt arg innan vårt möte så att orden föll fel, sen att jag hade en dag med huvudvärk hjälpte inte saken. Jag är aldrig otrevlig mot hundarna eller människor dagar som denna (alla är vi mänskliga), men när en främling stoppar mig och anklagar mig för att låta hundarna göra ifrån sig på någons tomt, då rinner bägaren liksom över.

Efter promenaden skrev jag ett informativt flygblad som jag kommer att lägga i alla brevlådor. På flygbladet presenterar jag mig själv och reder ut uppkomna missförstånd och förhoppningsvis förhindrar nya.

Torsdag. Vi börjar med en liten tankeställare: Nu på hösten ser man inte mycket av insekterna från sensommaren, men de är inte helt borta. Det är nu de försvagas men ändå kan stickas, som getingen som låg utanför dörren när vi kom tillbaka från förmiddagspromenaden. Vilken tur att jag såg såg den precis innan en av hundarna hade tänkt smaka på den!

Idag på eftermiddagen gjorde vi en annorlunda grej. Hundarna har varit extra leksugna idag så vi gick till rastgården. Dit tog vi med diverse leksaker och även lite utrustning för nosaktivering. Vi var inte där länge, men vi hade kul.

Fredag. "I ur och skur" borde vi döpa om oss till. För oavsett väder så går vi våra promenader, och oavsett väder får hundarna springa fria en stund. Och oavsett väder så verkar de alltid ha lika kul.
Det minst roliga är väl att behöva stå still i ösregn medan jag samlar ihop linorna. Men vill man ha kul får man lida pin... eller hur var det nu?

Trevlig helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar