DAGMATTE, HUNDKOMPISAR, PROMENADER, LEK OCH AKTIVITETER.
Välkommen!

tisdag 26 januari 2010

Reflektioner en tisdagmorgon.

När han kom tvekade Borka en aning inför att gå in hit, och jag vet vad det beror på. Igår var en tuff dag. Han har börjat vänja sig och tar sig vissa friheter och det är då gränserna ska påminnas om. Zack är en vaktande hund, han vaktar föremål och tugg. Så igår jobbade jag en hel del med att få Zack att inte vakta överdrivet mycket mot just Borka och att få Borka att respektera att Zack har något i munnen. Dessutom så har Borka lite svårt att ta tillsägelser på ett bra sätt, och på eftermiddagen fick han ett flertal av Lady när han inte ville lämna hennes rumpa ifred i början (och i slutet) av eftermiddagspromenaden. Hon verkar gilla honom så hon sa ifrån ganska milt men ändå så att det skulle uppfattas som att nu är det nog. Han backar på morrningar och ögonkontakt från de andra hundarna, men när de slutat morra tror han att det är fritt fram igen. Det kommer nog ta ett tag innan han lärt sig var gränserna går.
Och med Fonzi ledig och Malin sjuk så var det inte direkt frid och fröjd för Borka igår. Inte ens en lagom balans, utan tillsägelse efter tillsägelse. Jag morrar inte, men jag stängde grinden om Borka gång på gång för att få honom att respektera de andra hundarna, framför allt när de sov.
Jag undrar just vad han finner så fascinerande med deras munnar?

Det här är f ö en av anledningarna till att deltidshundar går hel vecka under inskolningen och att unghundar har två veckors inskolning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar