DAGMATTE, HUNDKOMPISAR, PROMENADER, LEK OCH AKTIVITETER.
Välkommen!

fredag 29 januari 2010

Vecka 4 - en vecka full av överraskningar, upptåg och nya lärdomar.

Måndag. Vinterkräksjukan. Ja inte jag alltså, utan Malin. Tråkigt men sant. Och med Fonzi hemma med skadad matte så känns det ganska tomt här. Vilken tur att Borka inte gör det tråkigt en sekund då. Jag hoppas två saker. 1, att Malin blir frisk snart så att hon kan slutföra inte bara sin prao utan tillhörande skolprojekt. 2, att Malin inte hunnit smitta mig. Men det lär väl märkas under veckan. Och jag lovar att jag göra mitt bästa för att förebygga.

Tisdag. Kort och gott
. Zack saknar Fonzi, Borka kan man leka med men inte lika vilt. Han har inte än lärt sig alla Zacks lekljud. Idag var det kallare än på länge, det rörde inte mig eller Borka i ryggen men Zack var inte medgörlig. Idag tog vi långvila, det ska vi definitivt göra igen. Varför? Jo för att både jag och hundarna fungerar bättre på eftermiddagarna när vi är ordentligt utvilade. Borka har upptäckt att det finns roliga leksaker här, de små mössen är hans favorit. Det är dags för "miljöanpassade byten" av kranar och dyl. vilket innebär att det är mycket spring i huset av folk ut och in. Fler tillfällen att träna skallbryt kan man säga. Snart kommer de hit och byter också, men det skulle komma en lapp tre dagar innan och ännu har jag inte sett till någon.

Onsdag. Vindarna viner. Det märks redan nu på förmiddagen att snöstorm är att vänta. "Bara" -8 grader men det blåste så det kändes som -20. Zack trivdes inte alls ute, utan han ville ta den kortaste vägen hela vägen. Han börjar lära sig orden "fel väg!" då stannar han upp och lyfter huvudet och väntar på att jag med armen ska visa vart vi ska. Det här är när hundarna är "lösa" naturligtvis. Borka börjar bli riktigt duktig på inkallning. I början var han mest nonchalant mot mig men följde de andra hack-i-hälinen. Nu höjer han huvudet och blicken mot mig så fort jag säger något eller stannar till. Han kan nu mitt inkallningsord (som jag inte tänker avslöja för hussar och mattar) och att byta riktning är han nästan lika bra på som Zack. Om han inte byter när jag visar utan fortsätter framåt så upptäcker han ganska snart att "Oj! Dom försvinner!" och nästa gång är han genast mer uppmärksam.

Torsdag. Fonzi & Malin tillbaka! En något dämpad Fonzi är tillbaka efter mattes sjukskrivning. Jag anade att han skulle behöva springa av sig en del uppdämd energi så på förmiddagen begav vi oss till rastgården. Och visst blev det fart på vovvarna. Borka börjar lära sig de andra hundarnas gränser och trivs allt bättre. Zack var överlycklig att ha Fonzi tillbaka och all samlad lekenergi från hans sida förvandlades till överslagshandlingar framåt eftermiddagen. Efter en stund lade sig energin på en hållbar nivå och vi som såg Fonzi och Zack förstod att de verkligen tycker om varandra då de låg och myste i soffan.

Fredag. Malins sista dag. Hundarnas nya kärlek - prao-eleven Malin arbetade idag sin sista dag. Vi tog en riktigt lång promenad (2 timmar) i skogen på förmiddagen och på eftermiddagen blev det fotostudio ute i det fria. Malin behövde lite bilder till sitt projekt om praktiken. Flera bilder kommer upp på bloggen så småningom. Mer om Malins tid här kommer med bilderna.
Borka har idag visat vilka enorma framsteg han har gjort socialt. Inget mer nosa i Ladys rumpa vilket uppskattas enormt. På promenaden idag lekte Borka och Fonzi ordentligt för andra gången, och Borka lekte på Zack-vis! D v s med munnen i en brottningslek. (Första gången var i rastgården igår då de lekte "kull".)
En viktig upptäckt under dagen skedde när Borka ville leka med de andra och tog tag i deras svansar. Det var under promenaden så jag tänkte att "Aha! Han behöver bära!" Och visst, med en pinne i munnen blev svansen stolt och inga mer tjyvnyp sågs till. Alla som gått valp- eller unghundskurs hos mig vet hur härligt det är när hunden upptäcker hur kul det är att bära.

Njut av snön i helgen så ses vi på måndag pigga och glada!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar