DAGMATTE, HUNDKOMPISAR, PROMENADER, LEK OCH AKTIVITETER.
Välkommen!

fredag 16 april 2010

Vecka 15 - solbadande och mental aktivering

Måndag. Solen lyser. Det är skönt att komma tillbaka till vår-sommar-höst-rutiner. Ordentliga promenader och ordentlig vila däremellan. Idag gick först till rastgården och sen till gravfältet. Det enda att anmärka på när snön försvunnit är det som gömt sig i snön som nu tittar fram. Ruttnande "fågelmat" och mycket annat.

Tisdag. Balkonghyfs och cirkushund. Idag sken inte solen på f.m. men på e.m. Så just nu sitter vi på balkongen och njuter. Jag hade vissa balkongregler i höstas som jag nu jobbar hårt på att återinföra. När vi var på e.m.-promenad passade jag på att stanna till och göra lite tricks med hundarna. Då kom två flickor i lågstadieålder och de frågade om de fick klappa hundarna. Innan jag hann reagera och säga nej så hoppade Fonzi upp i famnen på den ena flickan. Då sa jag att ok, honom kan ni hälsa på. Det hela flöt på och flickorna fick lite hundgottis att ge hundarna. Så tricksen blev av och det hela slutade i en hel lektion cirkushund för barn.

Onsdag. Fotgående. Åh vad stolt jag är! Alla tre hundarna gick fot över gatan idag! På eget bevåg och jag behövde bara belöna när vi hade kommit över! Jag är så stolt så jag tror jag spricker...
Idag är Lady ledig för att klippa sig. Det gör hon på Foderboden i Handen. Så hon kommer se ut och bete sig som en ny hund imorgon när hon kommer igen.

Torsdag. Ner med tempot. Idag ska vi ta det lite lugnare. Jag märkte på hundarna igår att tre dagar i rad med långpromenader börjar ta på deras krafter. Det var ju ett tag sen de fick ta ut sig sådär. Framför allt en av unghundarna började visa tecken på lätt överstimulering. Så idag ska vi vara noga med passiviteten.
[16:00] Dagisdagen närmar sig sitt slut och alla hundar sover gott förutom Lady. Men Lady ska med på Valpkurs ikväll så det är bra att hon har sparat sina krafter. På vilan märkte jag hur trötta hundarna var; i princip så väckte jag de, vi gick ut och sen kom de in och somnade igen.

Fredag. Helt slut. Klockan är strax åtta på morgonen. Alla hundar är här och varenda en sover lugnt. Idag är det ju väldigt regnigt ute så f.m.-promenaden blev inte speciellt lång. Men när vi kom in blev det dags för lite mental aktivering - targetträning. De vanligaste target man använder är ju målpinne och målmatta (targetstick & targetmat på eng). Men jag använder mig av lika oika attiraljer. Till Zack använde jag en vit post-it-lapp, till Fonzi en grå vattenskål och Borka fick en blå plastmugg. Och med bara set om 10 försök med en hund i taget så blir hundarna väldigt motiverade. Första gången fattar de inte riktigt vad jag menar, men andra setet hajjade alla och nådde sina mål (hö hö hö, lite hundtränarhumor där). Och två set per huden räcker för idag, annars tappar de motivationen till nästa regniga dag.
Lady som var med på valpkurs igår och som hann få sig lite klickerträning imorse sover även hon som en gris. Lady och jag jobbar just nu stenhårt på att utveckla hennes steppande. Tyvärr så steppar hon aldrig inför publik, men jag ska försöka smygfilma henne någon gång.

Trevlig helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar