DAGMATTE, HUNDKOMPISAR, PROMENADER, LEK OCH AKTIVITETER.
Välkommen!

fredag 4 juni 2010

Vecka 22 - en berg- och dalbana

Måndag. Idag träffade vi Helene som har Emily, Jacko och Pepsi. Zack är ju oerhört förtjust i Emily. För Fonzi blev det en välbehövd lektion i passivitet. Sedan bar det av ut i skogen. Lady fick ta det extra lugnt idag eftersom att vi skulle på kurs på kvällen. Jo förstår ni - igår (detta skrivet på tisdagen) började jag och Lady på Rallylydnad. Det är oerhört nyttigt att som instruktör gå andras kurser och oerhört roligt att bara få fokusera på sin egen hund.
Dagen idag (skrivet måndag) var ju hur härlig som helst. Skönt ute och soligt. Men inte för varmt. Och för mig som aldrig blir angripen av mygg så kommer den här sommaren, som sägs bli en riktig myggsommar, att bli underskön. Eftersom att vi rör oss mycket kring hästhagar så blev den en hel del "hästar får finnas-träning" igår.

Tisdag. Uppmärksamma och glada hundar. Ja d v s alla utom en (Fonzi), men han var på kurs igårkväll så han är nog lite mentalt avslagen idag. Men det blev faktiskt bättre under promenaden, han är lite "följa strömmen" så han blev lika uppmärksam som de andra efter ett tag. Det hjälpte nog att han fick springa av sig lite också.
Jack kan verkligen känna sig välkommen idag. Tre hundar som har längtat och längtat - Zack mer än de andra. Redan innan Jack kom visade Zack tydligt att "Hallå! Det fattas någon, när kommer han egentligen?" Jack och Zack lekte en kort stund nu på morgonen. Även Borka fick sig lite lek, men på Jacks villkor så det roliga tog snabbt slut när Borka blev för intensiv.

Sen är det värt att upprepas att det inte blir fler okastrerade hanhundar i den här gruppen. De är redan en för mycket. Halva promenaderna känns det som om jag måste släpa fram en av de för att han hela tiden hittar lukter eller fastnar vid annat...

Onsdag. Dessa picknick- och grillrester... Jag blir så trött på allt sånt. Tack och lov att vi för det mesta håller oss i skogen. Idag fick jag stanna och lirka ut ett ordentligt ben ur Fonzis hals; bortsett från att det kan splittras när det tuggas så kan det fastna redan när hunden tar det i munnen. Suck.
Jag vet inte vad det är med Zack idag. Han har varit ouppmärksam, nästan trotsig, och nu på eftermiddagen sover han och sover och sover... jag överdriver inte när jag säger att han är helt utslagen.

Torsdag. Hormoner... Ja dagen har präglats och styrts av hormoner. Jag hade högtflygande planer för förmiddagspromenaden, men där fick jag ganska snabbt tänka om eftersom att de två okastrerade hanhundarna var helt omöjliga idag. Nej inte helt omöjliga, men det skulle inte varit någon idé att släppa de lösa vare sig med eller utan lina. För mycket att ha koll på helt enkelt. Så det blev en annan typ av promenad, men det blev bra ändå. Det var ju så varmt också. Så vi var bara ute en timme på f.m. men tog igen det på eftermiddagen då vi var ute en timme till (istället för vanliga 30 min) och hundarna då fick tillfälle att springa ruset av sig i rastgården.

Fredag. Inbrott. Idag blev det skogspromenad igen. En riktigt bra sådan. Bara en slyngel närvarande så det var hanterbart. Men när han hittar dofter av andra hundar, då blir han blockerad... Så han fick ha lina för ovanlighetens skull. Och vi vidgade våra vyer lite. Vi gick igenom en tunnel under motorvägen mot Dalarö och hittade "nya" skogar. Vi gick inte så långt efter att jag hade upptäckt att det fanns rätt gott om solbadande ormar. Jag tror bara det var snokar, annars var Borka gaska nära ett bett när han nosade rakt på den första vi såg.
Angående inbrott, så har det varit inbrott i en lägenhet ovanför oss. Inte direkt ovanför utan snett ovanför. Detta ska ha inträffat någon gång mellan måndag och lördag förra veckan. Så om ni daghundsägare kan komma på något misstänkt så hojta. Den enda som ska ha flyttat in här den närmaste månaden är en ung tjej som flyttade in i söndags, alltså efter inbrottet ska ha ägt rum så lastbilar och annat kan vara misstänkt... Av skäl jag inte kan säga här så är förövaren troligen en av lägenhetsägaren känd person, så allt som kommer in som kan hjälpa henne att styrka detta gör att hon snabbare kan få tillbaka (eller skadestånd för) sina förlorade smycken och elektronik.

Ha en underbar helg allesamman!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar