DAGMATTE, HUNDKOMPISAR, PROMENADER, LEK OCH AKTIVITETER.
Välkommen!

fredag 18 juni 2010

Vecka 24 - Upp som en sol och ner som... regn.

Måndag. Ny dag nya tag. Nu lär det bli fler bilder på bloggen hädanefter. En second hand-kamera är ju ändå en kamera. Strålande bra!
Den här veckan har jag planerat in dessa promenadvägar (utan inbördes ordning): De bortre ängarna av Rudan, Rastgården, Motionsspåret (mot Handen och se vart vi hamnar helt enkelt), Gullringskärret från Gravfältshållet samt Hästängarna här bakom.
Vi började veckan med att gå längs motionsspåret åt ett helt nytt håll. Först tog vi en sväng in i skogen men kom till ett kärrliknande område så vi fick vända och gick då längs med spåret en stund, tills jag märkte att lunch-joggarna hade hittat ut. Då vände vi tillbaka.

Tisdag. Focus failure. Idag blir det lek och spring. Den herrn som igår var trött mentalt verkar vara det idag med, så vi ska inte ställa allt för höga krav idag och jag ska vara lyhörd för eventuell övertrötthet. Ska försöka fördela promenadtiden lite jämnare mellan för- och eftermiddagspromenad än vad jag brukar göra, för hans skull.
Kameran pajjade igår efter tre bilder, så det dröjer nog till efter semestern innan jag kommer igång med att ta fler bilder. Den fick något Focus failure och verkar helt stendöd, tyvärr.
Nu börjar jag känna lukten av en nödig hund (klockan är 9) så alldeles strax bär det av ut.

Onsdag.

Torsdag. Vilken underbar promenad! Ja minsann! Vi begav oss in i skogen (ovanligt va?) och de välkända hästängarna. Det är otroligt egentligen hur mycket man kan variera promenaderna som oftast går inom samma område. Men en av de saker man man måste se till att vara när man är ute med 4 hundar är oförutsägbar. Annars får man lätt 4 hundar som alla drar i kopplena åt samma håll, eller i det här faller drar i linorna. Och linorna ska ju ge hundarna mer utrymme att springa fria, inte vara 25-meters koppel.
När vi var ute på en äng började plötsligt mitt hjärta slå lite fortare, jag såg en så stor rovfågel.. jag har sällan skådat en sån stor. Det var svårt att se hur vingbredden var, eftersom den var i luften och vi på marken, men en meter skulle inte förvåna mig. Och anledningen till att hjärtat slog lite fortare var att Borka var en bit bort och jag blev orolig att fågeln skulle dyka ner mot honom; det är ju inte helt ovanligt att stora rovfåglar tar småhundar. Men just det här fågeln satte sig lugnt ner i en trädtopp och plockade bland sina fjädrar. Han såg rätt mätt ut.

Fredag. Mulet ute och tyst inne. Idag är det bara Lady, Fonzi och Borka som är här. Lady sover som en stock, Fonzi vilar och Borka likaså. Det är så ruskigt väder idag så vi tar många kortare promenader, om det klarnar till i eftermiddag kan vi ta en längre sväng då. Fonzi var med om en chock i onsdags kväll och går nu på chockbehandling, d v s lugnande och vitaminer och mineraler samt mental stimulans och träning. Han sprang emot ett elstängsel när han skulle fram till hästar stackarn. Men med den här behandlingen så bör han bli utan större men.
Nej vet ni vad, det regnade visst i stort sett hela dagen.. Suck. Och åskan mullrade framåt eftermiddagen. Hujedamej.

Men Trevlig helg på er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar