DAGMATTE, HUNDKOMPISAR, PROMENADER, LEK OCH AKTIVITETER.
Välkommen!

torsdag 24 juni 2010

Vecka 25 - Sommar!

Måndag. Nästan 3 timmar ute i det fria. Eftersom att jag gillar y-selar bäst så har jag i helgen inhandlat ett antal sådana. Först och främst för att ha som visningex på kurser. I helgen lånade jag t.ex. ut en till en Cavalier king charles spaniel som kom på barnkurs. Den största jag köpte passar perfekt på Zack, så idag ska han få prova den. Ska bli kul att se hur han trivs i en sån.
Idag har vi varit ute lite väl mycket. På förmiddagen drygt en timme och på eftermiddagen blev det över 1½ timme. Det var inte riktigt meningen, men jag hade ett ärende hem till min far och gick därför dit på eftermiddagen. Och det tog visst dubbelt så lång tid som jag trodde det skulle göra. Hm...

Tisdag. Hundmöte efter hundmöte efter... Ja idag fick vi förmodligen ett smakprov på hur sommaren kommer att se ut. Alla människor kommer att vara ute med sina hundar samtidigt som vi. Och det är ju helt ok - förutom när de kommer joggande från bakom hörn!
Först så såg vi på håll en karl som joggade tillsammans med sin (gigantiska) svarta hund och då gick vi längre in i skogen för att undvika ett möte. Allt väl.
Sedan mötte vi en Norsk lundehund (!), en kastrerad hanhund på 21 mån som hette Keto. Det mötet gick bra förutom att Keto inte ville leka lika gärna som Fonzi och Borka. Ja, vi hälsade. Jag har hälsat på kvinnan förut ensam och vi hade bestämt att om vi nån gång sågs så skulle de norksa lundehundarna på hälsa - och vi med. Allt väl.
Sedan när vi precis skilts åt kom den stora svarta igen! Från samma håll; de måste sprungit nån slinga runt runt... suck. Det var nu som de kom helt oanmält från bakom en knut rakt inpå oss. Helt misslyckat. Sen lagom till vi hade tagit oss ur skogen kommer de igen... mama mia! Vi passerar - allt väl. Trodde jag, de ska naturligtvis åt samma håll. Men det här var ändå inte helt dåligt; jag fick chans att träna på att få med hundarna i en sån här situation.
Sen när vi var nästan hemma och trötta på allt vad hundar och sol heter så ser jag en schäfer på håll - en korsning vi måste förbi står han och det är absolut omöjligt att förutse vilket håll de ska åt. Men den här karln överträffade mina sänkta förväntningar genom att börja röra på sig så fort han såg oss. Och han korsade gatan för att undvika ett möte. Kors i taket!

Onsdag. Släpspår. Förmiddagspromenaden började med läggandet av ett s.k. släpspår. Jag satte hundarna att vänta medan jag la spåret. Och de var oerhört duktiga alla tre. Zack började skälla lite när jag kom bakom en gran och han inte kunde sig mig, men annars var de så nyfikna på vad jag höll på med att de inte stressade upp sig. Självklart ville alla gå spåret direkt när jag kom tillbaka, men tji fick de. Vi tog en löspromenad och hundarna fick springa i linor och bada i bäcken. (Fick och fick bada... hm.)
På vägen tillbaka hem gick vi till spåret och så var det dags. Zack först ut. Han blev dock förvillad av alla andra spår i skogen så han kom av sig lite, och när han hittade slutet var det som om han sa "var det här allt?". Han gick därifrån motvilligt och förbryllad.
Fonzi gick det snabbare för. Han spörtade iväg, stannade upp och såg ut att tänka "vad skulle jag göra nu igen?" innan han satte nosen i backen och letade upp spåret och satte fart igen. Det tog inte många minuter innan även han stod vid slutet med minen "Va? Var det här allt?" Då sa jag "till Zack!" och så vips var han tillbaka hos de andra.
Borka var det ingen idé med, han ville bara nosa i backen efter en annan hund som vi sett gå förbi här när vi la spåret i början av promenaden.

Torsdag. Idag begav vi oss till gravfältet och promenerade. Vi hade det så härligt. Men det var visst lite för varmt, stackars Zack mådde inte helt bra på vägen hem. Värmen stekte så vi stannade i varenda skugga och han gned magen i gräset. När vi kom tillbaka hade vi varit ute i nästan två timmar och ni kan ju förstå att hundarna sov många timmar.
I övrigt har det blivit mycket balkonghäng idag. Fonzis balkongvett blir bättre för var dag och Zack, ja han ligger på samma fäll hela tiden och bara njuter av att vara utomhus.

Fredag - Midsommarafton.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar