DAGMATTE, HUNDKOMPISAR, PROMENADER, LEK OCH AKTIVITETER.
Välkommen!

fredag 11 juni 2010

Vecka 23 - lite av varje.

Måndag. Rastgårdsdag. Idag hade vi en riktigt trött hund här så vi senarelade första promenaden en halvtimme så att han fick sova klart. Måndagar brukar vara den bästa dagen att gå till rastgården eftersom att hundarna har så enormt mycket lek i kroppen. I lina i skogen med ett sådant humör riskerar de mest att fastna, stuka något eller skada sig ännu värre. Så, det blev rastgård idag. Men samma hund som var så trött innan promenaden verkade loj även i rastgården. En hel del lek blev det förstås, men lika mycket att bara lunka runt och nosa.

Tisdag. Handen-utflykt. Först vill jag påminna om att jag idag har skickat ut en förfrågan om semestrar, så kolla era skräppostfack om ni inte har fått ett sådant mail.
Idag tog vi en tripp till Handen och besökte den gigantiska rastgården som ligger mellan Vikingaskolan och Söderbymalmsskolan. (Imorgon blir det skogspromenad igen). Vi tog tåget dit; och det gick mycket bättre än sist vi tog tåget. Zack var helt lugn den här gången. Den som blev lite nipprig var Fonzi... hm. Hem tog vi bussen. Det är alldeles för långt att gå, ibland går vi ena hållet, men jag ville testa att ta tåget och det är en bra bit från tåget till rastgården så den promenaden var mer än tillräckligt. Hundarna sover som stockar efter det här äventyret. På bussen tog vi plats längst bak och det gick bra förutom att Fonzi tröttnade efter halva vägen, men det lyckades jag avleda.
Vi träffade på en kvinna, med två mopsar och en golden retriever, som tydligen har varit mopsuppfödare och som undrade hur lagotton var mentalt för hon hade funderat på den rasen ett tag. Zack ville att de skulle komma in i rastgården och leka, men de var för gamla för sånt - 7, 10 och 11 år.

Onsdag. Skogen! Idag blev det äntligen skogspromenad. Men det var inte det lättaste. Två unghundar som jag inte kan lita på till 100% just nu. Skönt att jag känner de så väl vid det här laget att jag vet när jag kan lita på de. Fonzi fick vara lös första halvan av promenaden och sen fick Borka. Tro inte att de var kopplade resten utan då var det lina som gällde. Det funkade bra. Jag vet ungefär var och hur jag kan släppa grabbarna; d v s var de blir mest frestade att springa iväg och kräver lina. Borka närmare bebyggelse och andra hundar och Fonzi bland vatten och fåglar i skogen. Så var det iaf idag. Zack verkar vara sitt gamla jag igen och var både uppmärksam och lydig. Nu är klockan tjugo i tre men hundarna sover fortfarande. Zack var uppe och gnällde för över en timme sen men la sig sedan till ro... jag tror att han hörde Timmon och Cleo utanför (jag såg de nämligen gå till skogen en stund innan han vaknade med ett ryck).

Torsdag. Lucas. Idag är Lucas här som ströhund. Han har redan lekt slut på Borka och de andra. Nu ligger han bredvid Borka och jag hoppas att han ska slumra till närsomhelst. Promenad igen vid elva.
Vi gick till rastgården, och jag måste säga att jag är riktigt stolt över alla hundar idag. Zack går så himla fint i koppel, trots att busfröt Lucas går med oss. Fonzi leker när han får och är lugn annars och lyhördheten är helt otrolig denna dag. Borka har bättre manér än sist Lucas var här. Och framför allt så söker han mer stöd hos mig när han tröttnat på Lucas framfart. I skrivandets stund (strax efter tolv) har Borka tacksamt gått och lagt sig i hundrummet bakom en stängd grind (för att hålla Lucas ute i köket med oss andra) och sover som en stock bakom soffan.

Fredag. Det öser ner! Ja idag blev det ett ordentligt skyfall. Halva förmiddagspromenaden blev regnfri/dugg annars var det katastrof. Naturligtvis tvingade jag inte hundarna att vara ute 2 timmar i skogen i det här vädret. Vi utrustade oss med regnkläder hela bunten (Borka fick en reflexväst för att inte känna sig utanför) och var ute i ungefär en timme. Nu när vi kommit in blir det aktiveringsspel, tuggben och slita och dra sönder kartonger så hoppas vi på att det slutar ösa lagom till e.m.-promenaden så att hundarna kan få springa en stund då istället.
Det blev inte mycket spring på eftermiddagen heller, för vart vi än gick så mötte vi andra hundar, suck.

Trevlig helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar