DAGMATTE, HUNDKOMPISAR, PROMENADER, LEK OCH AKTIVITETER.
Välkommen!

onsdag 10 februari 2010

Sjukfrånvaro

På barndagis måste ett barn ringas in friskt dagen innan han/hon åter ska komma till dagis och vid magsjuka gäller att barnet inte får komma till dagis på 48 timmar efter sista kräkningen.

Hundar kan kräkas av olika anledningar, oftast efter att de ätit något olämpligt/nytt/annorlunda. Så här gäller sunt förnuft. Om man misstänker magsjuka, d v s att hunden spyr flera gånger under en dag/natt eller har ihållande diarée så är jag tacksam för samma tankesätt - att hunden väntar 48 timmar med att komma till dagis för att minska risken att smitta de andra hundarna. Då tänker jag främst på gammelhunden som skulle drabbas hårdast av en alldaglig åkomma.

När det gäller att ringa sig sin hund frisk så har jag inte samma krav på "dagen innan" men jag vill veta innan hunden kommer att hunden ska komma. D v s om hunden har tid från kl. 8 så ring när jag öppnar kl sju så att jag kan förbereda för att din hund ska komma tillbaka. Om jag inte vet att din hund ska komma förrän ni ringer när ni står utanför så kan jag bli stressad - hinner inte plocka i ordning och (de vaktande) hundarna som redan är här kan bli oroliga av denna plötsliga händelse.

Jag arbetar ju väldigt hårt för att din hund ska känna sig lugn, harmonisk och trygg här, och hundar påverkas mycket av förändringar och plötsliga händelser som avviker från rutinerna.
Som exempel kan anges att sovplatserna och de koppel som är framme markerar vilka hundar som är här denna dag, så att de hundar som är här t.ex. vet när deras bästa kompis inte kommer och då inte står och väntar vid grinden utan kan lägga sig att vila i lugn och ro.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar