DAGMATTE, HUNDKOMPISAR, PROMENADER, LEK OCH AKTIVITETER.
Välkommen!

fredag 26 februari 2010

Vecka 8 - Vintertider, hur länge till då?

Måndag. Nya vinteranpassade rutiner. Ja, så länge det ska vara så här kallt och så här mycket snö kommer det vara fullkomligt omöjligt och inhumant att vara ute på långpromenader. Så för närvarande byts två promenader ut mot tre. Nu är klockan kvart i nio och vi är nyss inkomna från första promenaden. Nästa promenad blir vid tolv, eventuellt kan vi vara ute lite längre då eftersom att det då bör vara som varmast - men vi får se.

Tisdag. Är det något i vattnet? Det är något med idag. Speciellt en av hundarna tycks gå på tå, i alla fall delvis. Så fort jag säger ett enda ord är han lyhörd och nästan kuvad. Jag förstår ingenting. Jag berömmer honom när han lyssnar, men försöker att ignorera hans överdrivna beteende. Mot de andra hundarna är han lite irriterad. Om det fortsätter imorgon så måste jag nog kolla om han kanske har ont. Men nu leker de helt plötsligt... Vilken skum dag.
[16:14] Fonzi har somnat så Zack försöker locka Borka till lek. De har lite olika lekstilar, men nog inte fullt så olika som de själva tror, så det går lite trögt för de. Borka ligger på rygg och åmar sig och försöker ta tag i Zacks tassar som Zack rycker bort medan han viftar på svansen och gnyr. Vi fick ett litet bakslag (snarare 3) med Borkas stänkavvänjning, men jag ger mig inte.

Onsdag. Solen skiner & alla är på strålande humör. Skönt att det kommer såna dagar också den här trista årstiden. Vi håller fortfarande på att införliva de nya Vinterrutinerna och det går bättre för var dag. Framför allt så går promenaderna bättre när de är korta och fler än den där långa jobbiga vi höll på med i snövädret förut. Uscha buscha, men den kommer åter efter påsk (om vädret är bättre).
Idag tog vi en välbekant sväng i skogen på eftermiddagen, trodde jag. När vi skulle upp ur skogen (ja det sluttar neråt) så hade de kört upp en snövall över våran nedtrampade stig. Suck. 90 graders lutning var det nu, inte en chans att ta sig upp. Vi fick ta stora kliv åt ena hållet i icke-upptrampad snö (som gick mig till midjan, tänk er Borka!) och sen försöka där det var ca 70 graders lutning. Och ni skulle varit stolta över era hundar om ni sett hur de kämpade. Tack vare Fonzi och Zack kom även jag upp, men det var inte lätt. Och när vi kom upp stod en karl där och såg frågande ut. Han skakade lite på huvudet och bara stirrade. Jag och hundarna gick glada, och stolta över vår strapats, förbi honom in mot stugvärmen.

Torsdag. Malin får efterträdare. Nästa vecka är det sportlov, kurserna som var planerade under den veckan är inställda. Efter lovveckan är det dags att ta emot Prao-elever igen, Frida och Isabell. Det ser vi verkligen fram emot. Det kan bli lite trångt och det blir inte många hundar var att gå ut med, men jag hoppas som vanligt på att det ska trilla in lite hundar som vill inskolas. För detta är de här två veckorna (10+11) perfekta. Inte bara för att jag har fler händer, utan också för att då får ju Prao-eleverna lära sig lite mer om gruppdynamik och hundpsykologi som de är intresserade av. Prao-elever tar jag emot av den anledningen att när jag gick i skolan tog inga hunddagis emot prao-elever, främst för att det knappt fanns några hunddagis på den tiden.

Fredag. Jag ser det töar. Idag är det lite mildare väder så vi ska ta en lite längre promenad och sätta upp lite lappar. Lika bra att passa på en dag när både Borka och Lady är lediga. Det är en aning lättare att sätta upp lappar när man bara har två hundar att hålla koll på. Hoppas det inte blir slask, suck. Men å andra sidan är det ju bara att vänta av all denna snö. Det kanske bli gummistövlar närmaste veckan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar