DAGMATTE, HUNDKOMPISAR, PROMENADER, LEK OCH AKTIVITETER.
Välkommen!

fredag 4 december 2009

Fredag - Fredagsmys.

Fredagsmys

[08:07] Morgonen har gått bra hittills. Än har bara Idefix och Fonzi gjort Lady sällskap. Idag är hundarna trötta. Lekepisoderna går att bryta rätt snabbt och det är tugga på tuggben som gäller. Idefix visar sig vara en tuff liten krabat, han är inte lite fräck som tar Fonzis ben varje gång han lyckats få tag i ett. "Gräset är alltid grönare..." Jag var lite på min vakt i början eftersom att jag vet att konflikter ofta startar över tillgångar såsom tuggben och godis. Men Fonzi ger frivilligt ifrån sig benet varje gång till idefix, han ligger hellre och vilar utan än att starta ett gräl. Än så länge... Om de börjar bråka så tar jag bort benen helt enkelt.
[08:45] Zack kom för 10 min sen. Ingen lekhälsning idag, bara lite svansvift och mest hälsa på mig. Sen hittade han ett ben han ville ha, han sa ifrån till Idefix när Idefix försökte det knep som funkade på Fonzi. Nu ligger alla tre hundarna och vilar med bara någon decimeter mellan varandra. Det är verkligen fredag.
[11:36] Lunch och hundarna vilar. Zack är inte så mycket på lekhumör idag utan är där jag är medan han låter Idefix och Fonzi leka för sig själva. Första dagen skulle han nog visa lite hur man gör, men det behövs inte nu. Fonzi är ingen trotsig unghund idag utan mycket följsam och väluppfostrad. Det känns som om åtminstonde en del av allt jag försökt jobba in de senaste veckorna äntligen börjar lägga sig. Det främsta framsteget är väl att det för det mesta går att bryta både lek i koppel och inne med ett "Nu räcker det". Jag kortar kopplet för den hund som tar initiativ till lek på promenad och i början fick jag korta Fonsiz jag vet inte hut många gånger, men igår och idag har det räckt med en gång och sen har det varit bra. Även Idefix verkar ha förstått det här. Jag kortade hans koppel endast 2 gånger idag jämfört med nästan 2o ggr i måndags och tisdags.
Jag vet inte om det beror på det snöblandade regnet eller den frysta marken eller att det är fredag (det kan ju inte vara jag som gör något rätt) men dagens långpromenad var ytterst angenäm. Vilket var skönt eftersom att det var så halt.

[15:50] Igår fick vi hem lite nya hundspel - d v s Nina O aktivitetsleksaker. Jag hade beställt Dog trubble och Dog fighter. De visde sig vara mer lika varandra än jag först insett, men det gör inget, då kan jag lägga undan den ena till dess att den första blir utsliten. När Lady provade Dog trubble igår kväll tog det inte lång tid för henne att förstå hur det gick till. Zack är den av daghundarna som förstår bäst men inte helt. Fozi bara tuggar på allt, han är egentligen trött och borde tugga på ett ben istället för på spelet. Men rätt som det är så klarar han det så jag låter honom hålla på en stund till. Jag hade också beställt en gummigrej som jag trodde skulle tåls att tugga på, men icke... så den får bara Zack och Lady använda, lilla Idefix har för liten mun.
Med i paketet låg också fyra reflexkragar som jag ska ha på hundarna när vi går på e.m.-promenad. Det är bara Lady och Zack som har reflex på sina täcken.

Strax ska Zack gå hem, sen är det dags att varva ned och vila för de andra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar