DAGMATTE, HUNDKOMPISAR, PROMENADER, LEK OCH AKTIVITETER.
Välkommen!

måndag 14 december 2009

Praktik eller prao?

Om du funderar på att söka praktik eller prao hos hemmahunddagiset så tänk över dessa punkter först:
  • Din egen hund kan inte följa med dig till hemmahunddagiset.
  • Orkar du gå sammanlagt 2 timmar på promenad per dag? I ur och skur, snöoväder som regn. Kläder efter väder gäller och under en promenad finns ingen chans att springa hem eller tillbaka och hämta något.
  • Ingen hund väger över 20 kg men de har mycket egen vilja och styrka när de väl vill något. Om en hund inte gör som du vill på promenad, har du det tålamod som krävs? Inga hårda metoder är tillåtna över huvud taget, den som höjer rösten, handen eller rycker i kopplet kan få allt från en varning och goda råd till en utvisning och inte få komma tillbaka.
  • Hundarna sover mycket, det är m a o inte bara lek och kul hela dagarna, mitt på dagen sover hundarna minst 2 timmar då ingen får yttra ett enda ord. Sammanlagt sover hundarna ca 5-6 timmar per dag. Det finns gott om tid för läxläsning eller korsord (eller för den som är intresserad att lära sig mer om hundar, kurser eller hundträning från mig).
  • Eftersom att det är ett hemmahunddagis med ganska få hundar och jag håller hårt på rutiner så gäller det att passa tider, och det finns ingen möjlighet att avvika eller ta en "paus" från hundarna på hela dagen.
  • När du läst ovanstående så förstår du säkert att det inte är tal om att gå och handla under lunchen eller kila ut och ta ett telefonsamtal. Det är m a o matlåda som gäller, eller om du är vegetarian så kan du betala en slant och äta den mat jag lagar vilket bestäms från dag till dag och kan bli allt från pannkaka eller omelett till en riktig quorngryta.
  • Jag (Camilla) älskar att prata om hundar, hundspråk i gruppen mm, står du ut med det?
  • Några positiva inslag är att det som sagt finns tid för läxläsning eller att lära sig mer om hundar eller att ha eget företag. Om du behöver ledigt någon dag för t.ex. läkarbesök eller annat så finns möjlighet att byta dagtidsjobb mot att assistera på någon kurs en lördag, söndag eller kväll, t.ex. hundmöteskurs eller valpkurs.
Allra lättast att få prao eller praktik hos Camilla är att hålla koll på vilka kurser som hålls och när och komma och titta och sen haffa Camilla när kursen är slut. Eller om du gått kurs med egen hund så att vi redan känner varandra och jag har ett humm om hur du är med hund.

Är du inte lika modig, släng iväg ett mail till freedomdogs@live.se så svarar jag så fort jag kan.

Mvh Camilla & personalhunden Lady

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar