DAGMATTE, HUNDKOMPISAR, PROMENADER, LEK OCH AKTIVITETER.
Välkommen!

fredag 18 december 2009

Vecka 51 - fylld av hundmöten känns det som...

Måndag. Snöyra, lek och en tappad brodd. Idag var ju första riktiga vinterdagen för i år. Hundarna bokstavligen skuttade ut i snön när vi kom ut. Jag hade planerat en väg att gå utan backar och med lite spring i skogen, men det var bara att planera om. Jag insåg ju ganska snart att alla var på lekhumör. Så trots att hundarna var i rastgård så sent som i fredags så fick det bli det även idag. Och oj vad kul de hade!
Och oj vad de såg ut när vi kom in. Zack var den enda utan snökockor runt hela tassarna och benen. Så Zack fick ligga i köket och Fonzi & Idefix var förvisade till hundrummet. Jag hämtade en hink med ljummet vatten som hjälp att ta loss all snö. Sen torkades hundarna ordentligt med handdukar innan de fick göra Zack sällskap i köket medan jag moppade golvet i hundrummet. Vi kom in ganska sent från promenaden och med allt jobb med tassar och snö så fick jag inte i mig lunch förrän efter 12 och vilan började kl 13. Men hundarna hade somnat efter äventyret redan kl. 12 så det gick ingen nöd på de. För första gången sov Idefix hela vilan. Han bara bytte plats en gång från en pläd i köket till mina fötter i soffan.

Tisdag. Viggo. Oj vilket snöväder vi har fått, det är dagar som denna som ingen kommer till eller från jobbet som de ska. Och om det ska fortsätta snöa i den här takten är vi snart insnöade hel bunten. Än så länge är det vindstilla, men man kan ju undra hur länge det håller. Idag var en av de dagar i veckan som endast Zack och Fonzi är här. Med inte så många hundar i koppel kändes det idag tryggt att ta en sväng och se hur markerna ser ut och var som går att att ta sig fram. Vi tog en skogspromenad och linorna togs fram. Det gick så bra så även om Zack verkade en aning distraherad. Om det var all intressant snö och alla underbara spår eller om det var skotten från jakterna en bit bort är svårt att säga. Zacks favoritstund på hela dagen kommer helt klart efter promenaden, när han kan bädda om sig i soffan och bara njuta av stugvärmen. Fonzi slog dövörat till idag när jag skulle kalla in honom, vilket absolut inte är vanligt. Men så är det med unghundar ibland.
På vägen hemåt kan man säga, så kom en kvinna med en Foxterrier. Jag känner henne sen tidigare då hunden hon hade med sig råkar vara min Ladys favoritkompis. Viggo är sex år och kastrerad. Hundarna fick leka en stund; Fonzi gjorde av med all extra energi han hade och Zack lekte inte lika mycket med fattade ordentligt tycke för Viggo.
När vi kom tillbaka hem så var det dags att rensa Fonzis päls från snöbollar. Eller man aknske ska säga - att hitta Fonzi i all snö! Jag fick ta duschen till hjälp så jag ska kolla efter Arméns hudsalva sen och smörja hans tassar. Ni kan ana vilka tunga steg Fonzi gick med på vägen hem. Båda hundarna hade stadigt sikte på vart de skulle, det är ett som är säkert.

Onsdag. Ivar. Idag var det ju dags för Sheltien Ivar att komma och hälsa på daghundarna. Tyvärr var vi en hund kort, idefix tog ledigt, åter imorgon. Ivar var lite försiktig och en aning ängslig så efter ett lagom stillsamt hälsande på Lunda Äng gick vi till rastgården där hundarna fick chans att hälsa mer fritt. Fonzi sprang runt runt en stund tills han insåg att ingen jagade honom. Zack sprang några vändor men nosade mest runt. Och Ivar hängde husse i hasorna och närmade sig försiktigt de andra hundarna. Sedan gick vi tillbaka in i stugvärmen. Zack gillar Ivar starkt. Han försökte få igång lite lek och Ivar svarade positivt men det bröts ändå rätt snabbt. Efter bara en kvart ungefär hade Ivar slappnat av så mycket att alla tre hundarna satt bredvid varandra i soffan. Där skulle man haft kamera. Ivar fick med sig en inskolningsfilt hem och vi ser fram emot att träffa honom igen i början av januari och vi hoppas han ska komma att trivas med oss.

Torsdag. Snöbad. Ja det är verkligen vad man kan kalla det. På förmiddagspromenad hade de knappt plogat de stora vägarna än, som tur är hade det i a f slutat snöa och vinden var stilla. Bitvis fick jag bära lilla Idefix och vägleda Fonzi genom att spåra framför honom. Snön gick till midjan på mig och över huvudet på Fonzi. Men roligt hade vi!
Har man bara bra kläder så klarar man alla väder.
Zack hade svårt att komma hit i morgonens storm så då fick han stanna hemma. Hans matte undrde om han kunde komma senare men då sa jag att det då var stor risk att han skulle vara pigg när det egentligen var dags att vila och de hundarna som jag gått ut med behöver vila. Sådana störningar i rutinerna välkomnas inte.
På eftermiddagen var de stora vägarna och gångvägarna plogade så då höll vi oss till de. Då slapp hundarna t o m kall snö i pälsen.

(På torsdagkvällen kom Borka på besök och fick träffa Fonzi. Borka är en lundehund och ska få träffa de andra när Ivar är inskolad och klar i januari, sen får vi se...)

Fredag. God jul Fonzi! Lady och Zack har fortfarande en lite ansträngd relation. Bättre går det med unghundarna. Idefix har börjat förstå Ladys språk så nu på morgonkvisten kan alla grindar vara öppna och hundarna röra sig fritt. Om en stund kommer Zack, då får Lady frukost inne i sin vrå och sen sover hon på den fram tills vi kommer in från vår promenad.
[11:16] Jag vet inte vad det varit med hundarna idag, förmiddagspromenaden var en pärs. Det kändes som en måndag, när hundarna inte träffats på en hel helg. På hemvägen drog Zack så mycket för att han ville in i värmen så jag fick hålla honom kort hela vägen. Och när jag höll in honom så gick promenaden strålande, både Idefix och Fonzi skötte sig finfint. Zack är nog en av de få hundar som skulle må bra av lite amerikanisering - på med kläder och skor ba!
Väl inne har jag lyckats få rutin på det här med att duscha av hundarna snön, så det gick på fem röda. Bra att det går snabbt också så man inte torkar ut hundarnas hud för mycket. Idag blev det Arméns hudsalva på alla tassar.
[14:58] Vi har en viss ordning när vi går in från eftermiddagspromenaderna. Först Lady, som går in i sin lilla vrå i väntan på att bli avtagen selen. Sen Zack, därefter Fonzi och sist går Idefix in tillsammans med mig. Idag stördes friden på promenaden av flera faktorer: först en mötande schäfer som skulle in mot husgruppen när vi skulle ut så vi backade och tog en annan väg. Därefter hördes smällare från inte så långt avstånd och sist men inte minst så blev två av hundarna osäkra på en man som kom med så mycket kläder att man bara såg ett par solglasögon sticka ut. Lady har ju vid ett flertal tillfällen blivit attackerad och biten av just schäfrar så redan där började hon hetsa upp sig lite, och både hon och Zack reagerade negativt på smällandet. Så lagom tills vi skulle in igen var Zack rädd som en liten mus och lady upphetsad och rädd. Zack var så rädd att han inte lyssnade på mig när jag visade honom att han skulle gå bakom mig så att Lady kunde komma förbi och komma först till dörren. Självklart såg Lady att Zack gick först och omriktade all sin rädsla och energi till en ordentlig tillsägelse som Zack sen tog helt fel eftersom att han redan var rädd och inte hade en aning om vad han gjort för fel. Så det bröt m a o ut ett litet drama precis vid ingången. Suck.

Men om jag inte känt hundarna så väl och vetat vad som utlöser ett beteende hos en och som kan ge en kedjereaktion skulle jag inte kunnat hantera det hela, vilket jag naturligtvis kunde. Just nu vilar Lady efter ansträngningen och Zack springer runt och letar efter någonstans att lägga all energi som Lady utlöste. Något positivt ur det hela är ju att Zack fick utlopp för sin rädsla och inte längre bär på den inför nästa smäll. Ur rädslan föddes adrenalin och det är den kvarvarande energin som han inte vet var han ska göra av. Och just nu försöker jag komma på något bra förslag...
Om han nu inte får omrikta sin kvarvarande energi så kommer han med all säkerhet lägga den åt sidan och ta fram den nästa gång han känner för att göda konflikten mellan honom och Lady.

Ni skulle sett hur söta alla var idag på vilan. Lady låg på min vänstra sida, i mitt knä satt Idefix, Zack låg på höger sida och slickade mig ibland i ansiktet eller nosade på Lady (som inte sa ett ljud) och Fonzi låg mellan Zack och soffans hägra armstöd. M a o fick vi alla plats i soffan.

Dagarna med två viljestarka, envisa individer blir aldrig tråkiga.

Så vill jag avsluta veckan med att önska Fonzi en God Jul! Han börjar sin julledighet redan nu så nästa vecka blir det Zack, Idefix och Lady och ev. lilla Zion.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar