DAGMATTE, HUNDKOMPISAR, PROMENADER, LEK OCH AKTIVITETER.
Välkommen!

onsdag 23 september 2009

Berikning...

... är att tillfredställa hundens grundläggande behov och instinkter.
Och det är något som jag tror stenhårt på.

Berikning förebygger problembeteenden och stärker relationen i "flocken".

Berikning kan vara så mycket, både krångligt och enkelt.
En "krånglig" berikning kan vara att lägga blodspår med en hund som aldrig får jaga på riktigt. Eller att låta vallhunden valla bollar i den nya hundsporten "Treibball".

Hos mig gör jag allt för att på enkla sätt tillfredsställa behov och instinkter:
  • Hundarna får gå lösa mycket på promenader, om inte helt lösa så i lina.
  • Hundarna får paket som de får slita, rycka och dra i så mycket dom orkar - för att tillfredsställa behovet att slita sönder ett byte i stycken (muskelminnet har detta behov även om de flesta hundar ej längre kan döda ett byte).
  • Hundarna får bädda när de ska sova (Zack).
  • Hundarna får bära på promenad (Fonzi).
  • Hundarna får tuggsaker att gömma, och i största möjliga mån låter jag de ligga kvar till dagen efter.
  • Hundarna får utöva alla sociala beteenden (med övervakning och vissa ingripanden) så som att leka, sova ihop, vårda varandras pälsar och uppfostra varandra med mjuka metoder.
  • Om en hund är en s.k. "Gå-först-hund" så låter jag denne gå en halv meter framför i koppel och (tro att han går) först vid lössläpp.

Det är speciellt viktigt för vuxna hundar att känna att de har en uppgift. Om de tar sig en uppgift som inte skadar någon annan eller vänder upp och ner på rutinerna, så varsågod. Om inte, så vad kan passa denna hund?

Jag tolererar inte vaktandet av dagis, d v s mitt hem, eller av mig som person. Vid vaktande av föremål eller tuggsaker så ser jag över situationen och eventuellt tar jag bort aktuellt föremål om det kan finnas risk för bråk p.g.a. dess höga värde.

Berika din hunds liv och du berikar ditt eget!

/Camilla

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar