DAGMATTE, HUNDKOMPISAR, PROMENADER, LEK OCH AKTIVITETER.
Välkommen!

tisdag 24 november 2009

Klövjning med Zack - introduktion

Mest för att jag själv tycker att det är kul att lära hundar nya saker så bad jag om lov att få lära Zack att klövja. Det betyder att han ska få lära sig att bära två små väskor, en på vardera sida om ryggen.
Tanken är också att Zack ska få använda sig av lite av sin enorma energi under vissa promenader. 1-2 gånger i veckan har jag tänkt att han ska få bära. Slutmålet är att han ska kunna bära en vattenflaska på vardera sida. Eftersom att han väger 18 kg så ska han aldrig behöva bära mer än 5-6 kg, som är 1/3 av hans egen vikt.

Det första vi gjorde var att köpa en sådan väska, vi passade på en dag när både Fonzi och Lady var "lediga".

Pass 1 Dagen efter inköpet så använde jag mig av godis som belöning för att kunna sätta på Zack väskan. Bara en gång.

Pass 2 Några dagar efter det så gjorde jag om samma sak, och det gick jättebra. Så denna gång lät jag väskan vara på medan vi gjorde en följsamhetsövning där Zack fick belöning när han lugnt följde mig vid vänster sida. Det tog inte mer än några minuter sammanlagt.

Det är viktigt att gå långsamt framåt så att hunden tycker om det, men också hinner förstå att när han har väskan på sig så ska han vara lugn. Inte förrän han är helt bekväm i att gå runt med en tom väska, han får gärna känna sig och se lite stolt ut, så börjar man att försiktigt lägga i lite vikt. Mitt mål just nu är att Zack ska kunna gå runt med den tomma väskan på sig en del av eftermiddagspromenaden lagom till juluppehållet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar