DAGMATTE, HUNDKOMPISAR, PROMENADER, LEK OCH AKTIVITETER.
Välkommen!

måndag 23 november 2009

Kurser dagtid med hundarna.

Det här hamnar under fliken "Ansökningsinformation" i högerspalten.

Freedom dogs håller kurser, oftast helgtid, men nu under de mörka månaderna även dagtid i veckorna. Med anledning av detta så vill jag att den som söker plats hos oss redan innan funderar på hur de ställer sig till att en blivande hundägare lånar deras hund på en Att skaffa hund-kurs.

Att skaffa hund-kurser hålls i treveckors-omgångar. 2 pass/v i tre veckor. Blivande hundägare som ännu inte fått hem sin valp eller omplaceringshund går en förberedande kurs. I kursen ingår förutom teori och diskussionstid bl.a. lite praktiska övningar i följsamhet/koppelhantering, kontakt och enkel aktivering. Under dessa övningar lånar de en daghund.

Enda sättet att inte låna ut sin daghund på en kurs är att jag lägger kurstillfällena när berörd hund inte är närvarande. Detta är alltså endast möjligt för deltidshundar som har ett fast schema.
Om en hund inte vill bli hanterad av en främling men husse och matte inte har något emot det så kan denna hund får vara min visningshund till dess han/hon förstår situationen. D v s den enda som då övar på hunden är jag.

Eftersom att vi bara jobbar med positiv förstärkning och mycket enkla övningar så behöver ingen daghundsägare vara orolig för att dennes hund ska bli illa behandlad. Jag gör även mitt bästa för att matcha kursdeltagare/hund genom att ge hundarna en chans att själva välja.

Zack, Fonzi, Zion & Lady lånas gärna ut till en blivande hundägare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar