DAGMATTE, HUNDKOMPISAR, PROMENADER, LEK OCH AKTIVITETER.
Välkommen!

måndag 30 november 2009

Måndag - Zack & Idefix

Zack & Idefix.

Idag är Idefix här på sin första inskolningsdag. Fonzi är ledig men kommer imorgon. På förmiddagspromenaden var Idefix i sjunde himlen. Han skuttade och hoppade och sprang. I koppel. Inte så bra, så jag fick jobba ganska hårt med att börja lära honom att man inte leker i koppel. Flera gånger fick han gehör från Zack men som tur är så vet Zack hur man uppför sig på promenad med andra hundar. Det tog en halvtimme innan Idefix förstod att promenaden inte var slut snart, man behöver inte ta varenda chans att hoppa, skutta, pinka, bajsa och leka. De två viktigaste ljuden på promenad; de som betyder "Hitåt ska vi" och "Är du med? Nu går vi!" fick Idefix ett hum om vad de betydde. Den sistnämnda var lättast att förstå, den förstnämnda var svårare eftersom att han just nu ser upp mer till Zack än mig. Men mot slutet av promenaden började han koppla ihop ljudet med det som följde, och att allt kom från mig.
På promenaden fick jag en föraning om att det ev. kan bli lite mycket med två unghundar i en grupp. Det ska bli mycket intressant att gå promenad imorgon när även Fonzi är med.
Imorgon skulle vi träffa Mini på Ängen, men jag tror nästan vi får skjuta på det. En hund i taget.

Inomhus så håller Idefix på att lära sig att inte vara alltför intresserad av vissa delar på Zack, och att Lady vill vara ifred. Zack med sitt stora tålamod avleder det mesta, men nu när i varit inne över en timme börjar han tröttna. Han vill att vilan ska börja.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar