DAGMATTE, HUNDKOMPISAR, PROMENADER, LEK OCH AKTIVITETER.
Välkommen!

tisdag 24 november 2009

Klövjning med Zack pass 3 & 4.

Jag passade på innan förmiddagspromenaden.

Pass 3 Det här passet varande bara några minuter. På med klövjeväskan, sen ville jag att Zack skulle följa min vänstra sida. Det gjorde han, tyvärr så satte han sig ned varje gång jag stannade, det måste vi jobba bort. Men annars så tyckte jag att det gick bra.

Det är viktigt att han inte sätter sig ned med full packning sen förrän jag ber honom. Sitta ska betyda att vila från sin uppgift, medan ligga är ok med packning. Det blir vila under uppgift. Jag vill ju också att han redan från början ska gå vid sidan när han har väskan på sig, att han inte ska gå runt och nosa för mycket och lyfta på benet så att ev. packning sedan flyttas runt på ryggen eller längs sidorna.

Pass 4 Jag genomförde ytterliggare ett pass nu på förmiddagen för att det sista Zack ska minnas är att bara stå med väska (d v s inte sätta sig). Det gick riktigt bra. Det är kul att se i hans ögon att han tänker "Vad gör vi?". Fast man inte kan tro det så är det mental aktivering vi håller på med.

Jag välkomnar kommentarer från folk som lärt sina hundar att klövja, om det finns något man bör tänka på under inlärningsperioden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar