DAGMATTE, HUNDKOMPISAR, PROMENADER, LEK OCH AKTIVITETER.
Välkommen!

onsdag 11 november 2009

Onsdag - Matriarken är tillbaka.

Idag tänkte jag att det var dags att åter igen prova lite agilityövningar med hundarna. Denna gång begav vi oss till en hundrastgård så att de kunde strosa bäst de ville medan jag förberedde. Vi fick några åskådare i form av dagisbarn som lekte i den närliggande lekparken, något som gladde framför allt Zack.
Denna gång tog jag inte med tunneln, men väl slalomutrustningen och hoppringen.
Fonzi var mest exalterad över allt detta. Zack tyckte att det var lite väl kallt. Fonzi är nog född till agilityhund. Jag slängde in lite lydnadsövningar också när vi ändå höll på - lika kul det tyckte Fonzi och Zack var glad för det gillade han.
Eftersom att Fonzi inte är året ännu så begränsade jag övningarna till vad han klarar av; hoppringen behövde han bara gå eller skutta lite lätt igenom och när vi provade Balans på en stock så var jag noga med hur jag ledde honom upp. Just stocken gillade både Fonzi och Zack och här kunde jag leda båda på samma gång så ingen blev sysslolös.
Lady har nu börjat vänja sig vid att inte kunna följa med på förmiddagens långa promenad och hon ligger bekvämt kvar på sin bädd. Idag var hon fullt upptagen med ett tuggben medan vi andra kopplade och lagom till vi gick la hon sig på sin bädd och slumrade in.
(För er som inte känner till det så är Lady min hund och hon är hela 13 år gammal, då blir man lite särbehandlad.)

På eftermiddagspromenaden fick Lady för första gången (hon började som deltidshund först nyligen) följa med på promenad med både Zack och Fonzi. Zack protesterade först, men promenaden gick över förväntan. Fonzis unghundmanér dämpas lite när Lady är med (tack så mycket) men i övrigt verkar han trivas allt bättre i hennes sällskap. Zack har respekt för hennes ålder, pinscher som han är spexar han när grinden skiljer de åt, men när de delar samma yta lämnar han henne ifred.

Grinden mellan hundrum och köksdel har jag oftast öppen. De vanligaste orsakerna till att den stängs är när en unghund eller ny hund behöver lära sig var gränsen går när det gäller t.ex. vild lek, påkallande av uppmärksamhet etc. Oftast är det då Fonzi som hamnar på andra sidan i några minuter tills hans lugnat ner sig, och oftast somnat, sådana är unghundar. Men på förmiddagarna behöver ibland Zack förstå att det är vila som gäller mellan kl 7 och 9, men för honm räcker det med att visa in honom i hundrummet så länge att jag hinner be de andra lägga sig ned på sina bäddar. Och jag behöver sällan upprepa proceduren.
Det finns även en grind mellan hall och privat del. I den privata delen huserar Lady, oftast får hon gå in och ut som hon vill, men hon brukar föredra att ligga där på sin bädd. Vissa tider stänger jag den grinden för att de andra hundarna ska få leka utan att matriarken lägger nosen i blöt och mitt på dagen stängs den när Lady äter lunch.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar