DAGMATTE, HUNDKOMPISAR, PROMENADER, LEK OCH AKTIVITETER.
Välkommen!

fredag 20 november 2009

Vecka 47 - Zack & Lady och rikig höst.

Måndag. Regn & rusk. [08:54] Idag ser vi inte fram emot att gå, någon av oss. Sist att anlända denna morgon var Zack, och han som brukar vilja gå ut nästan redan när han kommer bäddar just nu åt sig själv i soffan. Men glädjen hos hundarna när de återser varandra på måndagmorgnarna är oslagbar. T o m Lady viftade på svansen när hon på sitt lilla egna sätt hälsade på Fonzi idag, och när Zack kom höjdes svansen återigen i en liten igenkännande viftning.

Tisdag. Ut på annorlunda äventyr. Idag var det bara jag och Zack. Jag har vetat det sen förra veckan så idag passade jag på att göra något jag funderat på länge. Jag och Zack tog en tripp till Foderboden på Dalarövägen och införskaffade en Klövjeväska. Jajamensan, jag tänker lära Zack att bära packning! Han har så mycket kraft och energi, så det är dags att kanalisera den. Spåra har jag som dagmatte ingen möjlighet till, men att klövja, det kan jag.
Åka buss var ingen höjdare, men det gick. Djurbutiken var helt ok men konstig tyckte Zack. Vi gick hela vägen hem, det var bättre tyckte Zack.
När vi nu kommit hem till mig igen (en aning senare än vanligt) så provade jag väskan ordentligt på Zack, bara en gång och med massor av godis. Så nästa gång jag tar fram den kommer han vifta på svansen.
Nu är f ö jakten i full gång i Jordbro skogar. Idag såg vi ett jaktlag på ca 20 personer, fullt utrustade. Fast jag undrar vad man jagar med bara en hund?

Onsdag. Spring i skogen, annars lugnt. Idag gick jag och Zack en underbar kravlös promenad vid Gravfältet. Vi håller oss ifrån den vanliga skogen under jaktsäsong. Vi såg lite hästar, men det är ju i o f s inget ovanligt.
Inomhus så hade Zack och Lady en dispyt, eller rättare sagt Zack vaktade ett föremål som lady inte hade en aning om att han vaktade och det utbyttes lite hårda ord mellan hundarna. Ett tydligt "ajaj" räckte dock för att klara upp situationen.
Efter att Zack hade gått kom en hund på besök som gärna vill dela vardagen med oss. Eftersom att han är av samma rastyp som Zack och samma ålder som Fonzi så hoppas jag att "lika barn leka bäst". I nästa vecka när Fonzi är tillbaka kommer han på besök en gång till, om det går bra vid det mötet så börjar inskolning veckan efter. Men än ska vi inte ropa hej till andra sidan ån.

Torsdag. Långpromenad en härlig dag. Vädret bjöd kanske inte på strålande sol men det var tillräckligt fint för en långpromenad på över 2 timmar. Bäst att passa på och ge Zack det idag. På promenaden träffade vi på en herre som har gått kurs hos mig med sina dvärgtaxar. Den ena taxen gillade inte alls Zack och visade det, den andra var mer nyfiken och Zack ville verkligen leka men gav sig till slut och satte sig och bara tittade på taxen medan jag pratade med husse.

Fredag. Hästar, och signaler betyder mycket. Zack har ett fan, en häst som bor på en intilligande gård. Varje gång vi går förbi så kommer den fram till staketet mot Zack. Zack är inte lika förtjust, men med tiden kanske. Idag hade jag ett ärende i handen i arla morgonstund vilket innebar att jag inte tog emot på morgonen. Det hela gick supersmidigt tills jag kom tillbaka. Det var ett litet signalord som jag tror saknades från Jesper på morgonkvisten, och som sen gjorde att Lady inte tyckte att Zack var välkommen. Även på måndag måste jag iväg tidigt. Jag kommer att vara borta från innan hundarna kommer till ca kl. 8. Då ska jag tänka på att instruera ordentligt så att Lady släpper vakten. Ja se terriers... (och alla andra hundraser som vaktar och inte bara larmar).

Nästa vecka är Fonzi tillbaka och vi får besök av Idefix på onsdag förmiddag. Håll tummarna för att detta hemahunddagis slipper Kennelhostan som nu börjat gå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar