DAGMATTE, HUNDKOMPISAR, PROMENADER, LEK OCH AKTIVITETER.
Välkommen!

måndag 9 november 2009

Måndag - lugn & tålamod, Yes!

Måndag. En bra dag att ha stort tålamod på.
[0815] Ikväll blir det till att införskaffa en grind mellan köket och hallen. En provisorisk sådan i alla fall... Just nu hälsar Aragorn och Zack för fullt. Aragorn stampar med tassarna som lekinvit och Zack bugar. Så sött. Jag funderar på en promenad till rastgården idag för att se om de kan leka rätt ännu. Men vi får se hur vädret ser ut, och om hundarna verkar lika lekfulla när det är dags. Sen vill jag absolut inte stressa Aragorn igen nu när han funnit sig till rätta. Så det kanske är bättre med denna lilla hälsningslek och sen räcker det.

[11:34] Okeeeeej... nu vet jag hur Aragorn reagerar när han ser hästar. Det begränsar våra promenadstråk en hel del, om jag inte (tillsammans med matte) kan komma på ett bra sätt att hantera det på.
Och oj vad vi har stött på hundar idag. Vi var vid Gravfältet och jag hade satt mig ner för att trassla ut allas koppel. Då passerar oss två kvinnor med varsin hund, en Samojed och en cocker spaniel. Och så har vi sett flera hundar på håll. Vadan Zacks plötsliga intresse för andra hundar?
På vägen hem från Gravfältet träffade vi en tjej som var supergullig, hundtokig och bara pratade på. Hon hade en papillon i koppel som visade sig bara vara en lånehund. Jag hade sneddat för att passera på bra håll, men då kom hon istället emot oss. Det var jättetrevligt att prata med henne och det gav mig en lektion i att hantera denna typ av situation. Hundarna fick inte hälsa. Fonzi fick ett fnatt som vanligt och trasslade in oss alla. Vilken tur att jag verkar ha ett otömligt förråd av tålamod och lugn just idag.

[12:37] Ssschh... Aragorn ligger med magen upp i hallen. Zack ligger som en kringla i soffan. Fonzi ligger med magen upp på en bädd. "Säga vad man vill... men när de sover, då är de söta."

[15:38] På förmiddagen trodde jag att hundarna hade överdrivet med energi, t o m för att vara måndag. Men så visade det sig att det inte var. Hur vet jag det? Samtliga hundar sov tre timmar mitt på dagen, och nu vilar de återigen utan knussel.

Och hur är det med Lady då? Lady är sur idag, hon har en trotsdag. Ingen frukost (men lunch som tur var) och hon har vägrat följa med på promenad. Envisa gamla tant. ;) Alla andra tider på dygnet och på helgen så tvingar jag ut henne ändå, men med 3 hundar till så låter jag henne vara i fred.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar